Pistacje: solone, łuskane czy tradycyjne? Wartości odżywcze

Pistacje to owoce nazywane pestkowcami owalnymi, które pochodzą z drzew o gęstych koronach i liściach przystosowanych do niskich temperatur.

Pistacje to owoce nazywane pestkowcami owalnymi, które pochodzą z drzew o gęstych koronach i liściach przystosowanych do niskich temperatur. Przez ludzi uprawiane od ponad 9 tysięcy lat. Swoją popularność zawdzięczają unikalnemu, naturalnemu smakowi, wysokiemu indeksowi sytości i łatwej dostępności. Nie wymagają dodatkowej obróbki termicznej, dlatego wystarczy obrać je z łupiny, aby cieszyć się niezwykłym smakiem zielonkawych orzechów. Warto tym samym zauważyć, że pistacje w sklepach coraz częściej sprzedawane są pistacje łuskane, które niecierpliwym pozwalają pominąć ten charakterystyczny rytuał.

Pistacje solone, łuskane czy tradycyjne? Różnice

Gdy wybieramy się do sklepu celem zakupu pistacji możemy natknąć się na kilka wariantów, przez które wpadniemy w swego rodzaju rozterkę. Bowiem na półkach znajdziemy produkty solone, łuskane, a także te tradycyjne w łupinach. Często zastanawiamy się, która wersja będzie dla nas najodpowiedniejsza.

Jeśli liczymy na dodatkowe walory smakowe najlepsze będą pistacje solone i prażone. W przeciwieństwie do tradycyjnych, ich smak jest podkreślony i intensywniejszy. Królewski przysmak w tej formie ma podwyższoną zawartość sodu. Nie traci on jednak wartości odżywczych. Oczywiście jest bardziej ciężkostrawny. Dbając o zdrowie warto uwzględnić spożycie dodatkowego sodu w swojej dietetycznej rozpisce. Uśredniając, orzechy pistacjowe solone zawierają na 100g zawierają 2,5g soli.

Pistacje zwykłe są równie popularne, co te doprawiane. Ma to swoje uzasadnienie w delikatniejszym smaku tego produktu. Pomimo braku obróbki termicznej nadal są chrupiące i smakowite. W takiej postaci sprawdzają się w ciastach i deserach o słonych nutach.

Gdy kupujemy pistacje w zwykłym sklepie bardzo często otrzymujemy produkt w łupinie. Jeśli nam to nie odpowiada i z tego powodu rezygnujemy z tego wartościowego produktu, dobrym pomysłem będzie rozejrzeć się za pistacjami łuskanymi w sklepach internetowych.

Pistacje w kontekście dietetycznym – czyli dlaczego warto je jeść

Jeśli chodzi o aspekt dietetyczny pistacje witaminy mają w dużych ilościach. Nie brakuje tutaj wysokiej jakości białka roślinnego, zbilansowanego profilu tłuszczowego omega-3 do omega-6 czy węglowodanów. Ściślej mówiąc jedząc jedną porcję 20 gramów (około 30 pistacji) możemy zapewnić sobie 113 kalorii, z czego 45% to tłuszcze, 20% to białko, a ostatnie 27% to węglowodany.

Jedząc pistacje dostarczymy sobie solidnej dawki witaminy B1, B6, K, E. Z racji, że zawierają duże ilości magnezu, manganu, fosforu, żelaza, cynku i potasu są świetną, zdrowszą alternatywą dla tradycyjnych solonych przekąsek. W mniejszych ilościach dostarczymy kwasu pantotenowego (B5), witaminy C, niacyny (B3) oraz luteiny.

Food obraz autorstwa xb100 - www.freepik.com

Jakie właściwości mają pistacje?

Pistacje są zdrowe, pełne wartości wzmacniających, natomiast przy tymże niskokaloryczne

Pistacje są zdrowe, pełne wartości wzmacniających, natomiast przy tymże niskokaloryczne (https://www.bee.pl/9235-pistacje). Pistacje, określane zielonymi migdałami bądź orzechami szczęścia, to nasienia drzewa pistacjowego schowane w szarawej łupinie, jakie wyróżniają się ilością wielu zalet wzmacniających. Przede wszystkim jako jedyne orzechy mają karotenoidy: luteinę oraz zeaksantynę. Dodatkowo ze wszelkich orzechów to właśnie pistacje mają najwięcej potasu. Poza tymże w tychże wynikających spośród Iranu oraz USA orzechach można odnaleźć dużo błonnika, białka, wzmacniającego kości wapnia oraz fosforu, uspokajających nerwy witamin z klasy B, witaminę E nazywaną witaminą “młodości” oraz antyoksydanty.

Pistacje

Pistacje to jeden spośród najlepszych oraz najzdrowszych typów orzechów. Pistacja to typ rośliny będącej w klimacie umiarkowanym z grupy nanerczowatych. Jadalna część flory w formie nasion, określana jest orzeszkami pistacjowymi lub popularnie pistacjami. W polskiej kulturze nie jest niezwykle powszechnym, często stosowanym rodzajem orzechów, chociaż można ja kupić właściwie w dowolnym sklepie. Należałoby jednakże zwrócić uwagę na jego atuty wzmacniające oraz włączyć pistacje do własnego menu.

Pistacje – wartości

W pistacjach jest wapń, natomiast również fosfor w postaci fosforanu. Owe minerały oddziałują na zwiększenie kości. Osoby, jakie mają kłopot z kruchliwością zębów powinny niejednokrotnie jeść pistacje. Zamknięte w orzechach elementy usprawniają również metabolizm, jak i mają wpływ na mechanizmy enzymatyczne systemu. Odmienne wartości pistacji to: oddziaływanie antyoksydacyjne i lecznicze. Zamknięty w nich błonnik oddziałuje niezwykle pozytywnie na funkcję jelit. Umożliwia także w zachowaniu odpowiedniej wagi ciała. Pistacje korzystnie wpływają na nerwy oraz na utrzymanie młodości, dzięki witaminie E. Odżywiają skórę usprawniając jej wygląd. Wywołują zmniejszanie stanu starzenia się systemu.

Pistacje natomiast odchudzanie

Chociaż są niezwykle sycące – należałoby jeść pistacje z umiarem, zwłaszcza, iż w ogromnej ilości mogą być kaloryczne. Tymczasem miały już miejsce doświadczenia (pomiędzy innymi to), jakie sugerowały, iż zjedzenie pistacji może rzeczywiście być dobre dla mechanizmu utrzymania odpowiedniej wagi ciała. Dla zdrowia zjedzenie najwyżej garści orzeszków dziennie winna przynosić oczekiwane efekty.

Wykorzystanie w kuchni

Orzechy pistacjowe można zastosować w kuchni na mnóstwo sposobów. Najpowszechniejszym spośród nich jest jedzenie ich w czystej formie, w postaci zakąski. Następnym popularnym wykorzystaniem orzechów pistacjowych jest stosowanie oleju wyciskanego z ich nasion. Pistacje niezwykle niejednokrotnie można napotkać w tureckich deserach, sałatkach, natomiast również daniach mięsnych.

Food obraz autorstwa xb100 - www.freepik.com

Pistacje: wartości odżywcze, cena i bez łupin

Pistacje to jeden z najpopularniejszych gatunków orzechów

Pistacje to jeden z najpopularniejszych gatunków orzechów. Ich zielone owoce mogą zostać wykorzystane we wszystkim, poczynając od sałatek, przez wyszukane dania, po unikalne desery. Najczęściej jednak są spożywane jako przekąska przed czasem lunchu. Niezależnie od tego czy lubisz pistacje, czy też nie, jako świadomy konsument powinieneś znać korzyści płynące z ich jedzenia.

Dlaczego warto jeść pistacje?

Jedzenie pistacji niesie ze sobą liczne korzyści. Są pełne wartości odżywczych, o które trudno w przypadku wielu przetworzonych przekąsek. Stanowią idealną i często lepszą alternatywę dla tradycyjnych migdałów, orzeszków ziemnych oraz nerkowców.

Jeśli mowa o samych wartościach odżywczych to warto podkreślić, że pomimo wysokiej zawartości tłuszczu, aż 49 sztuk tych szlachetnych orzechów daje jedyne 159 kalorii. Są jednocześnie źródłem błonnika, białek i wielu składników mineralnych. W 100 gramach otrzymamy 10 gramów błonnika, 18 gramów białka, 49 gramów tłuszczu (90% to nienasycone kwasy tłuszczowe). W kontekście minerałów najważniejsze są: potas, fosfor, witamina B6, mangan i miedź. Jedzenie jednej porcji dziennie da nam średnio 30% zapotrzebowania na każdy z tych składników.

Czy pistacje są sprzedawane wyłącznie w łupinach?

Pistacje w łupinach, zwanych także skorupkami sprzedawane są przez większość dystrybutorów. Ma to swoje uzasadnienie w możliwości dosalania i doprawiania za sprawą charakterystycznej otwartej szczeliny. W przeciwieństwie do pistacji, inne orzechy wymagają całkowitego obrania z łupiny, dopiero wtedy jest możliwa ludzka ingerencja.

Co jednak z pistacjami, które mają zamknięte skorupki? Przecież takie też się trafiają. Tutaj niektórzy producenci korzystają z rozwiązań mechanicznych i z ich użyciem otwierają/zamykają łupinę. Nie jest to najpopularniejsza praktyka, dlatego też klienci narzekają na ten problematyczny aspekt pistacji.

Na nasze szczęście możliwe jest nabycie produktu łuskanego. Sama skorupa wiele nie waży, dlatego cena nie jest znacząco różna. Warto jednak zastanowić się czy rzeczywiście chcemy zrezygnować z tego charakterystycznego rytuału.

Cena pistacji – dlaczego aż tyle kosztują?

Pistacje są drogie z kilku powodów. Pierwszym z nich jest trudność uprawy. Ich przetrwanie może zagwarantować wyłącznie wysokiej jakości ziemia, odpowiednie naświetlnie i warunki pogodowe. Dojrzewają w suchym lecie, natomiast pąki puszczają jedynie w chłodniejszych temperaturach. Liczba krajów, na których da się je uprawiać jest bardzo ograniczona. Ściślej, jest to Turcja, Iran i południowy zachód Ameryki Północnej – okolice Kalifornii.

Trzeba też zauważyć, że nie każda roślina da nam jednakowy plon. W najlepszym wypadku jedno drzewko pistacji wyprodukuje 20 kg suchych orzechów w ciągu roku. Ponieważ niektóre okażą się niezdatne do spożycia, wymagają selekcji z udziałem ludzkiej ręki.

Food obraz autorstwa xb100 - www.freepik.com